We zullen helemaal niets nieuws vertellen wanneer we zeggen dat mensen allemaal verschillend zijn. Dat is niet alleen zo binnen de privé sfeer, maar ook zeker binnen de zakelijke omgeving waarin ze opereren. Omwille van deze reden is het altijd interessant om na te gaan op welke manier iemand nu echt het beste kan worden ingezet. Dat is niet zo voor de hand liggend. Gelukkig bestaan er op de markt ondertussen verschillende hulpmiddelen die je kunnen helpen om dit inzichtelijk te maken. Voor één van deze hulpmiddelen geldt dat we ernaar verwijzen als zijnde de zogenaamde kleuren management drives. Benieuwd wat je hier nu precies van kan verwachten? Lees dan zeker verder.
Een eerste kennismaking met kleuren management drives
Laat ons om te beginnen even concreet aangeven wat je nu kan verwachten van zogenaamde management drives. Het gaat hierbij in de praktijk dan ook om een methode om de drijfveren van personen of teams inzichtelijk te maken. Voor een drijfveer geldt dat het een natuurlijke houding of gedrag betreft welke voorspelt op welke manier iemand diens competenties gaat inzetten.
In de theorie die schuil gaat achter de management drives is het zo dat de drijfveren worden onderverdeeld in zes verschillende categorieën. Het gaat hierbij concreet om de volgende:
- Visionair (geel);
- People manager (groen);
- Ondernemer (oranje);
- Bestuurder (blauw);
- Autoriteit (rood);
- Nestor (paars);
Voor alle verschillende kleuren management drives geldt dat ze duidelijk maken dat mensen op een andere manier handelen. De manier hoe ze handelen is daarbij sterk afhankelijk van verschillende factoren waaronder de persoonlijke ingesteldheid. Het is in de praktijk van cruciaal belang om dit inzichtelijk te krijgen. Enkel en alleen op die manier kan je er namelijk voor zorgen dat je een perfect functionerend team samen kan stellen die jouw onderneming echt vooruit kan helpen.
Dominante kleuren
Wanneer je, je hebt verdiept in de verschillende kleuren management drives is het vrij eenvoudig om voor jezelf te bepalen welke van deze verschillende kleuren het beste bij jou past. Het is wat dit betreft overigens helemaal niet correct om te stellen dat er slechts één van deze kleuren bij jou zal passen, integendeel. In het merendeel van de gevallen is het dan ook zo dat er perfect twee verschillende kleuren bij dezelfde persoon kunnen passen. Je dient er wel rekening mee te houden dat het merendeel van de mensen slechts één of maximaal twee dominante kleuren hebben.
Voor alle duidelijkheid is het van belang om te weten dat de kleuren management drives helemaal niets zeggen over wat goed of fout is. Het is dan ook zeker niet zo dat de ene kleur beduidend beter is dan de andere. De manier van aanpakken kan er echter wel sterk door verschillen en dat is zeker een niet onbelangrijk punt om aandacht aan te besteden. In ieder geval, voor heel wat mensen is het niet helemaal duidelijk welke meerwaarde ze nu precies op zakelijk vlak kunnen creëren. Wanneer dat eveneens geldt voor jou is het mogelijks interessant om je even te verdiepen in de theorie achter de kleuren management drives. Zo wordt één en ander wellicht meteen duidelijk.
Op zoek naar wat anders? Misschien is teamtraining wat voor jou.